ARA A PORTADA
-
Sabadell Les obres que no descansen durant l’agost a Sabadell: quines continuaran en marxa? Jan Cañadell Puigmartí
-
-
Festa Major 31FAM, Nil Moliner, Macaco, Doctor Prats... Descobreix tot el cartell de Festa Major de Sabadell Guillem Plans Roca
-
-
Festa Major Aquest és el cartell de la Festa Major de Sabadell 2026, dissenyat per Abril Blanes G. P.
La novel·la sobre Mateu Morral, el sabadellenc que va intentar matar Alfons XIII
Cultura i oci
Jordi Ballart, historiador de formació, debuta literàriament amb la novel·la històrica 'Mori el borbó'
- Estàs enganxat al mòbil? Comprova-ho amb aquest test
Publicat el
10 de gener de 2023 a
les 17:06
Les noces d'Alfons XIII no van ser, precisament, idíl·liques. El dia de casament entre el monarca espanyol i la princesa Eugenia de Battenberg, el 31 de maig de 1906, des d'un quart pis un anarquista sabadellenc va llançar un ram de flors a la comitiva de cotxes que festejava l'enllaç. Però no va ser pas un gest de celebració. En el llançament, hi anava una bomba camuflada que, tot i no encertar en l'objectiu, va provocar una tragèdia. Què va impulsar Mateu Morral a cometre aquell atemptat?
Jordi Ballart, historiador de formació, debuta literàriament amb la novel·la històrica Mori el borbó (Efadós). Un relat basat en fets reals que reconstrueix la vida de Morral i Alfons XIII, tot indagant en les seves trajectòries fins que es creuen el fatídic dia del casament. "L'ambientació política i social està basada en documents, així com l'escenari i els personatges", apunta l'escriptor. Però per acabar d'adobar la resta, a partir de diversos indicis, Ballart ha hagut de ficcionar les motivacions dels protagonistes, que sens dubte ha sabut dotar de personalitat.
"Alfons XIII hi apareix com un home ple de vicis, bellugat per una passió sexual molt forta. Va ser el primer productor de cinema porno a Espanya!", ressalta l'escriptor. "El seu pare ja era un bala perduda. El presento de tal manera que la sang, la genètica, triomfen. Com Juan Carlos I, és voluble, dedicat als plaers de la vida", afegeix. L'ombra caricaturesca, parcial, marca el personatge monàrquic.
El saballenc Morral apareix molt més complex psicològicament, fins i tot de forma justificativa. El traç de la biografia que fa Ballart busca interpretar què el va dur a cometre l'atemptat. "No és un eixelebrat. Mai va encaixar enlloc, ni a la família, ni a l'escola, ni a la feina, ni al gremi. No va tenir on lligar-se". Fins que va conèixer l'amor.
El polític Joan Tardà ja ha llegit la novel·la, a la qual va donar nom amb la polèmica proclama –"Mori el Borbó!"– que va cridar en un acte l'any 2008. L'obra és fruit de 6 anys de feina al taller d'Escriptorium Sabadell. , amb l'escriptor Jordi Solé com a professor.
Tot i que Ballart apunta que el debut literari ha estat "un somni" i "una il·lusió íntima", reconeix que hi ha hagut fases "frustrants" durant el procés, especialment a l'hora de dominar els tempos editorials. Però la balança ha acabat sent positiva, bona prova d'això és que l'escriptor ja prepara una segona novel·la històrica.
Escull Diari de Sabadell com la teva font preferida de Google
Notícies recomenades
-
Cultura i oci
Els noms de la temporada de tardor i hivern als teatres de Sabadell
-
Cultura i oci
Anitram: "La música m'ha ajudat a mostrar-me tal com soc"
-
Cultura i oci
El cicle amb cafè i reflexió que alguns governants haurien prohibit
-
Cultura i oci
Quins espectacles són els que més triomfen a Sabadell?
-
Cultura i oci
El Fresc tanca la novena edició amb 3.300 entrades venudes
-
Cultura i oci
Sidonie al Fresc: el millor concert del "pitjor grup del món"