Estampa de la foneria La Electricidad, al costat de l'estació del Ferrocarril del Nord, el 1920 / AHS[/caption]
ARA A PORTADA
-
Cultura i oci 150 Saballuts porten els castells de Sabadell fins a Estocolm: "És un orgull!" Sergi Gonzàlez Reginaldo
-
Esports Lliga Hypermotion, primer capítol: el CE Sabadell visita el Real Sporting Marc Segarra Rodríguez
-
Sabadell La lletra petita de la ZBE que permet a milers de veïns circular amb cotxes sense etiqueta S. G.
-
Sabadell FOTOS | Vetllar pels 200 felins del Solar dels Gats a ple estiu: "N'hi ha que necessitaran medicació tota la vida" Sergi Gonzàlez Reginaldo
-
Sabadell VÍDEO | Sis dotacions i un helicòpter en un incendi en una zona boscosa de Torre-romeu Sergi Gonzàlez Reginaldo
- La cura de persones i els perfils tècnics, les ocupacions del futur
Publicat el
03 de novembre de 2020 a
les 15:08
Actualitzat el
03 de novembre de 2020 a les
17:15
La coneguda com a Sirena de Gernika, fabricada a Sabadell, ha tornat a sonar. Ho ha fet a la ciutat de Lleida, tot coincidint amb el 83è aniversari del brutal bombardeig de la Legió Còndor nazi sobre la capital de Ponent. Concretament, nou avions Savoia-79 hi van deixar caure prop de 400 bombes. Cedida per l'entitat memorialista basca Astra Gernika, aquesta iniciativa ha estat impulsada per l'Ateneu Cooperatiu La Baula de Lleida.
Aquest sistema d'alerta antiaèria, però, no havia sonat mai a Lleida. De fet, és la sirena que l'any 1937 va alertar la població de Gernika (Bizkaia) de l'arribada de l'aviació feixista. I que com en el cas lleidatà, estava liderada per la Legió Còndor de l'Alemanya. "En aquella ocasió anunciava el desastre, avui ens recorda el dolor i les conseqüències del feixisme!", manifestaven ahir membre de l'Ateneu, tot donant les gràcies a Astra Gernika "per aquest gran regal".
https://twitter.com/labaulalleida/status/1323302134578860033?s=20
Aquesta iniciativa és una forma de donar compliment a una moció presentada i aprovada fa 2 anys al ple de la Paeria, en què s'instava l'Ajuntament a fer sonar les sirenes dels edificis oficials durant tres minuts a l’hora en què es va produir el bombardeig (a les 16 h).
Aquesta sirena la va fabricar l’empresa sabadellenca LESA (La Electricidad, SA), molt probablement entre l’estiu i l’hivern del 1936.
[caption id="attachment_158102" align="aligncenter" width="630"]
Estampa de la foneria La Electricidad, al costat de l'estació del Ferrocarril del Nord, el 1920 / AHS[/caption]
Escull Diari de Sabadell com la teva font preferida de Google
Estampa de la foneria La Electricidad, al costat de l'estació del Ferrocarril del Nord, el 1920 / AHS[/caption]
Notícies recomenades
-
Cultura i oci
David Vila i Ros publica ‘La llengua i tu’, una defensa del català des de l’ús quotidià
-
Cultura i oci
Com sona l’estiu a Sabadell?
-
Cultura i oci
Ramiro Fernández i l’estudi on fa cinquanta anys que construeix el seu món ideal
-
Cultura i oci
"Hem normalitzat la roba barata i està feta per gent que no viu bé": l'aposta per l'atemporalitat de 'Gorina Atelier'
-
Cultura i oci
WATERPROOF, el candidat sabadellenc a disc de l’estiu
-
Cultura i oci
David Vallés, com un peix molt trempat a dins de l’aigua al Mercat Central