Habitualment, en els blocs de pisos tots els domicilis segueixen un patró que es repeteix a cada planta. Aquest, però, no és el cas de l’edifici que ha dissenyat l’arquitecte sabadellenc Marc Mogas a la cantonada entre els carrers de Garcilaso i Gràcia, al Centre. I, per aconseguir-ho, ha hagut de pensar com mantenir uniformitat a la façana, però no a l’interior. “La planta primera i la segona no s’assemblen, però això no es transmet a la façana”, explica l’arquitecte. I el resultat és que el que a la façana del carrer de Gràcia, a la primera planta és sala d’estar, a la segona són les habitacions grans, ja que es tracta de dúplex amb la sala d’estar a la sota coberta.
Inspirat en Chicago
Per dibuixar aquest bloc de pisos, Mogas es va inspirar en els finestrals de l’edifici dels magatzems Carson de Chicago, als Estats Units. Són finestrals que busquen oferir una gran visibilitat i entrada de llum. Com apunta el sabadellenc, “es divideix la finestra en quatre parts, amb una central molt gran al mig i les dues laterals són les corredisses”, de manera que el tancament no queda enmig de la vista.

Igualment, un element indispensable per entendre la composició de l’edifici és el mòdul de la façana, que serveix per introduir les finestres.

Segons el seu autor, aquesta façana ajuda al fet que sigui “calmada i tingui una certa repetició i modelatge”, la qual cosa també la busca l’Ajuntament per mantenir una certa continuïtat als carrers. Per això, és curiós d’aquest edifici que l’ordre compositiu de la façana no reflecteix la realitat de l’interior que amaga.