Consulta aquí el mapa de les inversions previstes de l'any 2021:
https://www.diaridesabadell.com/2020/12/28/mapa-obres-sabadell-2021/Quina explicació hi ha?
"L'execució d'obres està per sota d'altres anys per alguns endarreriments en la tramitació", admet la tinenta d'alcaldessa de Desenvolupament Econòmic, Montse González. Les dificultats per complir amb el pressupost d'inversions s'expliquen per diferents factors. El primer i més notori és el mètode de càlcul intern de l'Ajuntament: s’inclouen les factures que l’Ajuntament ha rebut de les empreses que executen els treballs. És a dir, allò que s’ha pagat un cop s’han fet els treballs. "Això fa que hi hagi oscil·lacions en l'execució entre anys", argumenten fonts municipals. Hi ha pics i baixades entre els anys, al ritme de les licitacions i les adjudicacions de les obres: del 46,7% executat el 2016, passant un 26% (2020), fins al 10,3% de l'últim any [vegeu el gràfic més amunt]. A banda, els tràmits i els controls administratius també condicionen el grau d'execució: és habitual que una obra prevista (i pressupostada) necessiti un o dos anys més per realitzar-se. [caption id="attachment_211462" align="alignnone" width="700"]
El parc del Nord, en construcció, prop del futur Pavelló dels Merinals / LLUÍS FRANCO[/caption]
Així mateix, des de l'Ajuntament al·leguen factors econòmics externs, com la crisi de la Covid i la inflació, disparada el 2021 amb un repunt general de preus del 7,6% a tot l'Estat. El sector de la construcció, amb increments importants en els materials: el formigó ha pujat un 30% en el darrer any, també l'alumini (+20%) i els materials derivats del betum (+48% interanual), entre d'altres.
Aquest factor dificulta l'execució per part d'algunes empreses constructores, que ja han abandonat projectes. És el cas del Portal Sud, que estava a punt de començar. "No són excuses: dos anys de pandèmia i hem hagut d'aplicar la nova eina de licitació electrònica...", apunta González que explica que l'Ajuntament també pateix per la pujada dels preus i la manca de materials.
“Hi haurà una millora el 2022”
El Govern municipal es compromet a millorar el ritme d’execució abans d’acabar el mandat actual. “Activarem 56 obres per valor de 39 milions d’euros”, assegura González. Entre les actuacions, hi ha les reformes de la plaça de Mossèn Geis, i la del Treball, les actuacions a l’entorn de l’Artèxtil (carrer Quevedo) i la reforma de la Gran Via. “A la gent el que li preocupa és el que s’està fent i el que es veu al carrer. Actualment estem fent 26 obres per valor de 14 milions d’euros”, sentencia la regidora.
https://www.diaridesabadell.com/2022/03/25/erc-sabadell-obres-ajuntament/ https://www.diaridesabadell.com/2022/03/25/obres-sabadell-crida/