[Per Laura Rosel, periodista]
A finals de maig del 1883, és a dir ara fa 136 anys, Sabadell va viure una revolta obrera històrica que va situar la ciutat en el mapa de l’obrerisme de l’època: la Vaga de les Set Setmanes. Una protesta inèdita, en què els treballadors de les fàbriques tèxtils que esquitxaven tot Sabadell demanaven treballar 10 hores al dia i no 14 com feien fins aleshores, amb el mateix salari. No se’n van sortir, tot i que va ser un pols ferotge entre els obrers i els propietaris. D’aquella acció, va sorgir una figura que acabaria esdevenint decisiva en l’anarcosindicalisme i sobretot en l’incipient moviment feminista català. Teresa Claramunt i Creus. El seu és un cas excepcional, perquè malgrat tenir un origen obrer (va començar a treballar en una fàbrica als deu anys) es va acabar convertint en un referent per al sindicalisme, en una de les primeres espases de l’anarquisme de l’època.
Després de la Vaga de les Set Setmanes, la Teresa cada cop es va fer més present en activitats, assemblees, protestes i mítings del moviment anarquista sabadellenc. Aviat la van començar a reclamar de Barcelona perquè hi fes discursos. També va viatjar a Xàtiva i Alcoi. Aviat, també, es va convertir en una cara coneguda per a la policia. El currículum de detencions, judicis i estades a la presó no té fi, però de tots els cops que la policia la va detenir i que la justícia la va processar, n’hi ha un que va ser decisiu: el Procés de Montjuïc del 1896.
El govern va voler aplicar un càstig exemplar als moviments anarquistes que feia temps que encadenaven bombes, accions violentes i petites revoltes. Van detenir centenars de militants de moviments obrers i anarquistes acusats de terrorisme, van tancar espais de trobada d’obrers, escoles laiques, revistes i diaris. Una macrocausa contra l’anarquisme que va culminar en un consell de guerra a porta tancada, vuit condemnes a mort, una setantena de penes de presó i desenes d’absolucions. La sentència va posar el punt final a mesos de tortura i patiment en cel·les i calabossos lamentables, d’on Teresa Claramunt va sortir amb seqüeles físiques per a la resta de la seva vida.
La Teresa va sobreviure al Procés de Montjuïc, com després ho va fer a l’exili, a la Vaga General del 1901, a la Setmana Tràgica i a la Dictadura de Primo de Rivera, però no a la malaltia. Va morir als 69 anys, el 1931, a les portes de la proclamació de la Segona República.
Una de les persones que més ha contribuït a reivindicar-ne el llegat ha estat la doctora en Història Laura Vicente. Defensa que Claramunt estava en contra de la violència i que si alguna cosa la defineix és la consciència de classe i l’activisme radical. Alguns partits polítics actuals s’hi van referir com a “terrorista” quan als anys 90 un grup de pares i mares van decidir batejar amb el nom de Teresa Claramunt la nova escola del barri. La incultura no té fi. Teresa Claramunt va dedicar la seva vida a la reivindicació obrera, al sindicalisme, i la lluita anarquista. També a promoure espais i accions feministes. Aleshores, per què encara hem de reivindicar el nom de Teresa Claramunt? Per què no la destaquen els llibres d’Història ni és una icona de cap partit o moviment polític? Res de nou. Les dones, també en les ideologies més d’esquerres, han estat silenciades i menystingudes fins fa ben poc.
Teresa Claramunt m’ha vingut al cap mentre escoltava un barceloní recitar els tòpics que s’associen a Sabadell: el tèxtil, la rivalitat amb Terrassa, el Centre d’Esports i l’època Bustos. De la Claramunt, ni rastre.