ARA A PORTADA
La inflació torna a pujar després de cinc mesos de baixades
- La inflació torna a pujar després de cinc mesos de baixades
Publicat el 30 de gener de 2023 a les 10:50
Actualitzat el 30 de gener de 2023 a les 17:06
L'índex de preus de consum (IPC) a l'Estat ha arrencat l'any amb un repunt d'una dècima i s'ha situat en el 5,8% al gener, segons l'indicador avançat que ha publicat aquest dilluns l'Institut Nacional d'Estadística (INE). El lleuger augment de la inflació coincideix amb la retirada de la bonificació de 20 cèntims per litre de carburant i arriba després de cinc mesos de baixades consecutives.
Tot i això, l'indicador subjacent –que no té en compte els aliments no elaborats i l'energia- s'ha enfilat cinc dècimes, fins al 7,5%, la xifra més alta de la sèrie històrica. D'aquesta manera, ha continuat disparada, tot i les mesures anticrisi del govern espanyol per contenir el preu del cistell de la compra.
Pel que fa a la variació mensual, els preus de consum han caigut un 0,3% al gener en comparació amb el desembre, segons l'indicador avançat. En aquest sentit, l'INE ha desatacat la baixada dels preus de l'electricitat –a meitats de gener el preu de la llum es va situar per sota dels 5 euros/MWh, mentre que fa un any costava més de 200 euros/MWh-.
Quant a l'índex de preus de consum harmonitzat (IPCH), al gener s'ha registrat una variació anual del 5,8%, tres dècimes més que al desembre. En relació amb la variació mensual, l'IPCH ha caigut cinc dècimes.
Cal tenir en compte que en el primer mes de l'any es revisen els preus d'alguns serveis d'acord amb l'IPC, fet que enguany també ha arrossegat a l'alça els peatges, taxis, carburants o el gas.
Notícies recomenades
-
Diners
El Banc Sabadell reparteix 370 milions d'euros entre els seus accionistes
-
Diners
Fluidra culmina l'adquisició del 27% del fabricant Aiper
-
Diners
Has sol·licitat el ‘Kit’ Digital? La Cambra t’ajuda a implementar-lo
-
Diners
Jose Racionero (AEPCRO): "Can Roqueta és un bon polígon, però calen actuacions de manteniment i millora"
-
Diners
Banc Sabadell i Zurich reforcen la seva aliança estratègica
-
Diners
Sonepar adquireix la companyia sabadellenca Grup Carol