La Unitat d’hospitalització de psiquiatria infantil i juvenil del Parc Taulí ha bufat espelmes. Fa dos anys que va consolidar-se i que presta servei a milers d’infants de Sabadell i de municipis propers. És el dispositiu de referència per a tot el Vallès Occidental, actualment. “Atenem infants i joves que pateixen malalties mentals, o que sospitem que en poden tenir, i que es troben en una situació de crisi o que per descompensacions es fa impossible que l’atenció pugui ser ambulatori”, detalla Rebeca Gracia, coordinadora d’Hospitalització psiquiàtrica infanto-juvenil del Taulí. Encara que en l’assistència pediàtrica es preocupa que els infants es recuperin en el seu entorn comunitari, no sempre es pot garantir i aleshores entra en joc aquesta planta d’hospitalització.
“Un 28% són pacients que tenen trastorn de l’espectre autista amb comorbiditat, quasi en la mateixa proporció són casos relacionats amb la conducta suïcida i, en un percentatge una mica més baix, trastorns de conducta alimentària”, comenta la coordinadora de la unitat. Són els tres grans perfils de pacients en aquesta unitat; tot i que també hi passen infants i joves amb depressió o trastorns psicòtics, per exemple. “Fem unes 250 altes hospitalàries cada any”, afegeix Gracia.
El fet de treballar amb menors
La Unitat d’hospitalització de psiquiatria per a pacients pediàtrics és un “espai amable”. Perquè els infants i joves se sentin com a casa. Normalment, parlem de pacients entre 12 i 16 anys, tot i que puntualment n’arriben de més petits, com detalla la coordinadora. En aquesta planta hi ha cada dia una professora del Departament d’Educació que s’encarrega de donar continuïtat a l’activitat escolar dels menors ingressats. “És especialment útil en casos, per exemple, de trastorns alimentaris que requereixen uns ingressos llargs perquè cal recuperar molt pes”, assevera Gracia. “La tasca de la docent és clau”, afegeix.
Tanmateix, en aquesta àrea del Taulí també s’ofereix una atenció integral a les famílies dels menors. “És una intervenció doble”. Recentment, a més, la planta s’ha obert a diverses activitats per fer més amena l’estada, com la teràpia amb gossos o les activitats amb robots.
https://www.diaridesabadell.com/2023/11/09/servei-salut-mental-tauli-reportatge/