L'Ajuntament de Sabadell va executar 30,7 milions en obres l’any 2024, un 32% del previst

El Govern reivindica l’augment de la despesa real en inversions, mentre l’oposició critica que part del pressupost no arribi al ciutadà

  • L'execució de les inversions creix un 9,5% si es compara amb 2023 -
Publicat el 02 de maig de 2025 a les 19:00
Actualitzat el 02 de maig de 2025 a les 19:32

L’Ajuntament de Sabadell va executar 30,7 milions d’euros en inversions el 2024, un 9,5% més que l’any anterior, segons han detallat fonts municipals al Diari. La xifra s’explica per l’estrena del Portal Sud i el parc de les Aigües –dues de les grans obres del mandat–, els nous camins escolars i la renovació de ferms i voreres a la Rambla i altres eixos principals de la ciutat.

El Govern fa seva la campanya ‘Els diners als carrers’ i marca un rècord d’execució, per sobre de la mitjana dels últims cinc anys (17,9 milions d’euros, 2019-2023). S’allunya dels registres de l’any 2021, just després de la pandèmia, quan va executar 6,4 milions d’euros.

“Hi ha molts més milions d’euros que estem executant i que estem posant al carrer per a millorar i fer funcionar Sabadell”, defensa el primer tinent d’alcaldessa, Eloi Cortés. El també portaveu del Govern reivindica tant les obres de grans dimensions i pressupost–el pavelló de l’Oest i el Centre Cívic de Sant Oleguer, entre altres– com les “accions de microcirurgia” a les places i els carrers de la ciutat.

Si es compara amb la resta de grans ciutats del país, Sabadell ocupa el tercer lloc en execució, per darrere de Barcelona (557 milions d’euros) i l’Hospitalet de Llobregat (37,6 milions d’euros). Supera a Terrassa, que va consignar 29,1 milions d’euros en obres l’any passat, segons informen des del consistori veí.

La cara B: 64 milions pendents

La xifra d’execució té una altra lectura, no tan positiva: el consistori acumula 64,1 milions d’euros en obres pendents, un 67,8% del total previst. Segons apunten fonts municipals, això es deu a la manera de fer el pressupost. Mentre la majoria d’ajuntaments preveuen la despesa de l’any, a Sabadell s’inclou el total de la inversió prevista. Per exemple, les fases 2 i 3 del Portal Sud, que s’executaran el 2025 i 2026, constaven anys enrere.

Els grups de l’oposició critiquen el grau d’execució, que consideren baix any rere any. El portaveu d’ERC, Gabriel Fernàndez, demana al govern municipal que es prenguin mesures davant del que qualifica de un “drama crònic”: “Només són capaços de gastar tres de cada deu euros en inversions”.

Les altres xifres del pressupost

Més enllà de les obres, l’Ajuntament va gastar 273,9 milions d’euros l’any 2024, un 73% del que estava previst en el pressupost municipal. Un registre similar al del 2023, i dels anys anteriors. “Hem consolidat la tasca d’endreçar el pressupost, que fem des de 2019 quan vam assumir el Govern”, segons Eloi Cortés, que destaca que ara la “despesa del dia a dia”, en serveis com la neteja i l’atenció domiciliària, “està pressupostada des del primer dia”.

El consistori va tancar l’exercici amb un superàvit de 20,8 milions d’euros i amb 98,8 milions d’euros de tresoreria acumulats. El percentatge d’endeutament va caure al 35,8% el 2024, deu punts per sota dels registres del 2019. 

Des d’ERC, Fernàndez lamenta que el consistori tanqui “amb benefici” després de l’increment dels impostos i les taxes el 2024 i el 2025. “De què ha servit apujar els impostos un 18% aquest mandat si després aquests diners no arriben a la gent?”, es pregunta el portaveu republicà.

En el pròxim ple municipal, que tindrà lloc el dilluns 5 de maig, s'informarà de la liquidació del pressupost. El plenari es va haver d’ajornar per l’apagada general que va afectar tota la península Ibèrica.