La merceria Casa Traveria rep el Premi Nacional del Comerç: “És un homenatge als avantpassats”

La Merceria Casa Traveria és guardonada amb el Premi Nacional de Comerç i Premi Nacionals als Establiments Comercials Centenaris

  • La merceria Casa Traveria rep el Premi Nacional del Comerç: “És un homenatge als avantpassats”
Publicat el 20 de novembre de 2024 a les 18:55
La mítica merceria Casa Traveria ha rebut el Premi Nacional del Comerç i Premi Nacional als Establiments Comercials Centenaris, un guardó que atorga la Generalitat a establiments comercials amb història i posa en valor la seva trajectòria i el seu compromís amb la qualitat i la proximitat.  L’aventura d’aquest comerç amb solera i segell sabadellenc es remunta a l’any 1880, quan l’àvia Francisqueta Traveria va aixecar la persiana del negoci. 144 anys després, la família ho rep com una oda als que van aixecar el negoci: “És un homenatge a tots els nostres avantpassats”, sosté la Mariona Pons, que va recollir el premi acompanyada de la seva germana Sílvia Pons i la mare, Roser Canals. Són la cinquena generació d’un negoci familiar que -probablement- es queda sense relleu generacional quan les germanes acabin la seva trajectòria laboral. “A tota la família li sap molt greu, però avui dia és molt difícil”, asseguren.

Un establiment amb història

El reconeixement coincideix amb el 90 aniversari de la mestressa, Roser Canals que des que va néixer passa els dies a la botiga. “El punt fort del comerç de tota la vida és la relació amb els clients. Això, per nosaltres, és primordial”, explica Pons, mentre una clienta habitual entra saludant. “Veus?”.  Elles, com la seva mare, han nascut a casa Traveria.  Recorden amb tendresa quan els diumenges es reunia la família i els adults feien la sobretaula, les germanes Pons aprofitaven per anar escales avall fins a la botiga, on jugaven a botiguetes. “Teníem les joguines a la merceria, i hi jugàvem amb la porta tancada. Un dia, una feia de botiguera... i l’altra de clienta”. Des de petites, posant en pràctica el que anys després es convertiria en la seva professió.