ARA A PORTADA
- Mor un home atropellat per un camió a Sant Quirze
Publicat el
18 d’octubre de 2021 a
les 19:57
Actualitzat el
19 d’octubre de 2021 a les
11:11
La metgessa i cardiòloga sabadellenca Montserrat Borri Ferran presenta aquest dimarts el seu darrer llibre, Viatge vertiginós per la història del cognom Borri.
Ho farà al casal Pere Quart (19 h), en una trobada de la mà de l’escriptor Antoni Dalmases.
“Certament, resseguint les vivències dels Borri, també s’explica la història d’Itàlia”, explica Borri. No està clar que siguin la mateixa branca genealògica, però si el mateix cognom.
L’origen d’aquest llibre, però, se situa en el seu avi. I és que l’any 2013 escriu l’assaig Alfons Borri Amigó, inventor sabadellenc. L’any 2017 prossegueix amb Maria Teresa Borri Ferran, més enllà de la màscara, on parla de la seva germana, qui havia mort un temps abans.
Fruit d’aquests dos projectes, Borri acumula una gran documentació i fa enrere en l’arbre familiar. Arriba a Blanes, on hi troba constància del seu reavi, al segle XIX. I documenta que va nàixer en el domini del Bisbat de Novara. Així doncs, Borri calcula que el salt mediterrani, d’Itàlia a Catalunya, es deu produir cap als any 1770 - 1780.
Dit i fet, Borri va viatjar amb una amiga a Itàlia, a fi de visitar els pobles originari de la família. “Però no vaig trobar cap documentació escrita”. La clau ha estat, de fet, en les pistes que ha anat trobat a internet. “No soc historiadora, espero no haver comès gaires errades”, diu rient.
El que ha trobat són ciutadans Borri que es remunten fins a segle I i II. Tanmateix, després perd la pista dels Borri fins al segle X, als quals ja no els torna a perdre fins a l’avui.
Els seus perfils suposen un veritable viatge per la civilització, tot parlant dels Estats papals, els Juseïtes, la Inquisició, la dominació napoleònica, la guerra contra la Casa d’Àustria...
Escull Diari de Sabadell com la teva font preferida de Google
Notícies recomenades
-
Cultura i oci
"Ningú no espera quatre violoncels tocant ‘Flying free’"
-
Cultura i oci
L’Escola d’Òpera de Sabadell escull tres joves promeses
-
Cultura i oci
Com convertir un pàrquing en una desfilada de moda
-
Cultura i oci
Joan Carreras interpreta els neguits de Shakespeare que avui dia pots trobar a 'X'
-
Cultura i oci
"Vivim en un bucle mental. El primer pas és prendre’n consciència"
-
Cultura i oci
Els escriptors de Sabadell triomfen en els grans premis literaris del país