ARA A PORTADA
S'acaben les Jornades Nomenclàtor amb una crida a obrir mires i a fer una mirada integral

- Clarianes al matí i sol a la tarda

- Aleix Pujadas Carreras
- Periodista
Publicat el 15 de setembre de 2018 a les 17:16
Actualitzat el 15 de setembre de 2018 a les 18:52
La tècnica de Cultura de l'Ajuntament de Manresa Mercè Argemí ha estat l'encarregada de cloure les Jornades Nomenclàtor 2018 que van començar ahir al Casal Pere Quart. L'objectiu de les quatre ponències o taules rodones que s'hi han fet ha estat reflexionar i aportar elements de valor per reobrir el debat sobre el nomenclàtor de Sabadell.
Argemí ha basat la seva intervenció en resumir les idees més destacades de cada acte. Així, de la taula rodona d'ahir ha destacat la intervenció del sociòleg Salvador Cardús, que va dir que, per molt obvi que sembli, si el nomenclàtor no es toca no genera incomoditats. La tècnica també ha posat èmfasi en el valor simbòlic del nomenclàtor, així com ho han fet diferents ponents de les jornades, ja que en més d'una ocasió s'ha remarcat que "és tan important quins noms posem com on els posem".
Diferents ponents han insistit en el valor propagandístic del nomenclàtor. D'altra banda, Cardús, ha recordat Argemí, va assegurar que "canviar el nomenclàtor és canviar l’imaginari"; i la tècnica cultural ha explicat que probablement "els canvis vénen marcats per una línia divisòria, volem fer una revisió per allunyar-nos del passat recent que no tenim prou passat, el franquisme".
Al llarg de les jornades s’ha anat dient que la història i la memòria responen a una sèrie d’interessos i el nomenclàtor no se n'escapa, ja que respon a la tria de les diferents èpoques. La historiadora Montserrat Duch, per exemple, ha assegurat aquest dissabte que "el nomenclàtor d’ara [de Sabadell] és elitista, sexista i amb predomini del sagrat sobre el profà en termes generals".
Què fer amb el passat, amagar-lo o reinterpretar-lo amb una nova contextualització, el paper de l'espai públic i de la llei de memòria històrica del 2007 o com escollir quins carrers haurien de ser al nomenclàtor i quins no han estat altres punts del debat d'aquestes jornades.
Finalment, Argemí ha fet una reflexió en clau sabadellenca que ha escoltat tota la sala, inclosos l'alcalde, Maties Serracant, i la regidora de Cultura, Montserrat Chacon, presents al llarg de totes les jornades. "Ens podem encallar en casos puntuals, però obrint mires i veient-ho de manera integral segur que trobarem maneres d’actualitzar el nomenclàtor" ha dit la tècnica cultural manresana.
Notícies recomenades
-
Sabadell Reparen la vorera de l’escola Teresa Claramunt fins a final d’agost
-
Sabadell VÍDEO | Veïns de Can Llong denuncien l'aparició de "milers" de paneroles
-
Sabadell Consulta el programa de la Festa Major de la Creu de Barberà 2025
-
Sabadell Francesc Mauri: "Hem de ser conscients que la calor mata"
-
Sabadell FOTOS | L'avinguda d'Estrasburg, tallada al trànsit per reparacions de l'asfalt
-
Sabadell Sobrevolant Sabadell el 1993: així ha canviat la ciutat i la resta de municipis vallesans en les últimes dècades