ARA A PORTADA
-
"Prefereixo pagar i que vagi tot bé": usuaris de Rodalies fan balanç dels 103 dies de gratuïtat Jan Cañadell Puigmartí
-
El talent sènior truca a la porta: "El col·lectiu 45+ aporta experiència, actitud i compromís" Manel Camps
-
Pluja aquest dilluns i canvi de temperatures imminent a Sabadell: consulta la previsió de la setmana Redacció
-
FOTOS | Multitudinari Aplec de Castellar Vell amb reivindicació del teixit associatiu Marc Béjar Permanyer
-
El primer estiu amb 'dret a desconnectar' del mòbil
Aquest és el primer estiu que posem a prova "el dret a la desconnexió"
- Esquerra demana fermesa a l'equip de govern davant l'amenaça d'Endesa
Publicat el
12 d’agost de 2019 a
les 21:31
Actualitzat el
13 d’agost de 2019 a les
16:29
A mitjans d'agost molts de nosaltres comencem les vacances i aprofitem el temps per gaudir de la platja o de noves rutes de senderisme, o bé per viatjar el més lluny possible de casa. Però segur que durant aquests merescuts dies de 'relax' heu sentit una necessitat de 'tornar a connectar' a través del mòbil. No esteu sols, de fet, aquesta és una de les grans batalles en les quals està immersa la societat actual: intentar desconnectar del mòbil durant les vacances.
És el primer estiu en el qual tastem allò que anomenen 'dret a la desconnexió'. Arreu d'Europa ja es va establir una normativa que dibuixava el límit entre el temps dedicat al descans i a la feina. Espanya també s'hi sumava al canvi incloent un reglament semblant a la Llei Orgànica 3/2018 de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Així doncs, les vacances han arribat i amb elles, la prova pilot d'aquest reglament. La llei és clara però tal com apunta l'expert en ciències de la informació Ferran Lalueza, "som animals d'hàbits" i costarà respectar els límits tant per les empreses com pels treballadors.
La feina és, sens dubte, el principal factor que causa aquesta incapacitat de desconnexió. Un correu nou, demanar un contacte o una trucada són només algunes de les interaccions amb la feina que es poden donar durant les vacances. Accions aparentment simples però que requereixen tornar mentalment a la feina. Lalueza relaciona aquestes interaccions amb la cultura de la immediatesa. "Vivim en una societat en la qual volem les coses al moment, aplicacions com el WhatsApp alimenta aquesta cultura", assegura. Encara que es tracti d'una acció breu, no és "ni recomanable" ni "sa" que el treballador hagi d'estar pendent de tant en tant de la feina.
LA JOVENTUT DIGITAL
I què passa amb els joves? En qualsevol debat sobre dependència digital no pot faltar la seva presència, que a vegades, pot venir d'estigma. Així ho assegura la psicòloga Silvia Sumell tot destacant que no podem oblidar el fet que els joves "ja han nascut immersos en el món de l'internet i les xarxes socials. Per tant, respecte als adults, els joves podrien saber lidiar una mica més amb el moment d'esbarjo i els de connexió contra tot pronòstic. A més, el mòbil no sempre significa xarxes socials o feina. Sumell apunta que també té una relació directa amb l'entreteniment, ja que es poden veure pel·lícules, series, jugar a jocs i una infinitat d'activitats més.
No obstant això, les vacances estan per aprofitar-les i en això, tothom està d'acord. Per aconseguir-ho (si encara som a temps), Sumell recomana baixar de forma progressiva el temps que passem amb el mòbil al llarg dels dies de vacances i aprofitar per fer aquelles coses les quals "mai tenim temps a fer" però que ens aporten satisfacció. Ara només cal portar-ho a terme.
I tu, desconnectes durant les vacances?
Escull Diari de Sabadell com la teva font preferida de Google
Notícies recomenades
-
Sabadell
Sabadell balla al ritme de sevillanes: "La Romeria de San Sebastián de los Ballesteros fa 50 anys"
-
Sabadell
FOTOS | Petits i grans s'ho passen pipa a la Festa Major de la Concòrdia
-
Sabadell
FOTOS | El Medievàlia omple de parades i espectacles l'entorn del Mercat Central
-
Sabadell
Junts col·loca l’exlíder d’ERC de cap de llista a Sabadell per al 2027
-
Sabadell
Núria Castells: unes mans que emulsionen literatura, vi i gastronomia
-
Sabadell
Multes de fins a 4.000 euros per incivisme a Sabadell