El xamfrà de la Rambla amb el carrer de la República oferirà un déjà-vu a partir de dimarts 8 d’octubre a tots els vianants que hi passin i coneguin la història d’aquesta cantonada. Torna el bar La Cubana, amb uns propietaris i una essència diferent, però en el mateix lloc on durant els anys quaranta, cinquanta i seixanta del segle passat hi havia La Cubana, tant pastisseria com quiosc-cafeteria.
L’edifici on està situat el local ha viscut una rehabilitació integral en els darrers dos anys, que ha comportat unir els locals de la Rambla, 17, amb la cantonada i el local del carrer de la República, 1. Les propietàries de l’establiment, Marta i Montse Rafel Font, subratllen que les obres els han “permès deixar l’edifici com estava, sense perdre l’encant, però reformat. Ens hem adaptat al màxim i ha quedat força bé”.
Inspiració ferroviària
Abans, la finca disposava de tres locals, que ara s’han unit en un de sol, d’uns 180 metres quadrats. El responsable de l’empresa que el gestiona, Luis Zhou, explica que “hem volgut mantenir el nom de La Cubana [amb l’autorització de la família Rafel] perquè ens van explicar la història del local, és un nom reconegut i, sobretot la gent gran, recordaran la zona”. Zhou indica que l’establiment serà un bar-cafeteria amb esmorzars, berenars i, potser, menú de migdia. Serà un espai on anar a prendre una beguda acompanyada d’algunes tapes clàssiques, i no serviran sopars.
[caption id="attachment_317038" align="aligncenter" width="1000"]
El local es caracteritza per la decoració inspirada en el món ferroviari, amb diferents elements d’un tren o d’una estació, com agafadors, una doble línia de llums que imiten una via o rètols d’estació per indicar la caixa o els serveis són alguns exemples. El bar està situat a sobre de l'antiga estació d'FGC Sabadell Rambla, que va tancar el setembre de 2016 i actualment s'utilitza com a espai de centre de desenvolupament i formació ferroviària.
A part d’això, patrimonialment, un dels elements més destacats del local, a la banda del carrer de la República, és el forn de llenya que hi ha i que està protegit per l’Ajuntament, però “no estarà de cara al públic tot i que ho hem intentat, per poder complir amb l’espai requerit pel bany i el magatzem”. En el negoci hi treballaran una desena de persones.
Fotos: Víctor Castillo


