Les novetats del pressupost de Sabadell per al 2025, en set titulars

Espai públic, seguretat, equipaments, parcs, escoles... les claus dins dels 285,9 milions d’euros del pressupost per al 2025

Publicat el 05 de novembre de 2024 a les 16:40
Actualitzat el 06 de novembre de 2024 a les 18:12
El pressupost municipal de Sabadell per al 2025 s'eleva a 285,9 milions d’euros. En què es tradueix aquesta xifra? A què es destinaran tots aquests diners? Ho resumim en set titulars, amb les accions i els projectes essencials que has de conèixer.

1. Espai públic i parcs: "Els diners als carrers"

El Govern municipal treu pit de la seva campanya "Els diners als carrers" en els pressupostos. En concret, 97,1 dels 285,2 milions d'euros dels comptes, és a dir, un de cada tres euros van destinats a l'espai públic i l'urbanisme. Hi haurà 1,5 milions d'euros per a la renovació i manteniment de ferms i voreres, i també s'incorporaran més reductors de velocitat. Com a fets destacables, s'asfaltarà la Via Massagué. La reconversió de la ronda Collsalarca en un eix cívic avança amb la seva primera partida pressupostària de 2,5 milions d'euros. Així mateix, s'atorguen 1,2 milions d'euros per al futur passeig d'Antoni Farrés, entre Can Feu i Gràcia (1,2 milions d'euros). Campoamor recupera el projecte del Jardí del Sud, al voltant del mercat del barri (1,1 milions d'euros) i el parc del Nord, actualment en construcció, incorpora una nova fase. En paral·lel, es recupera el projecte pendent de remodelació del parc d'Odessa (1,5 milions d'euros). Les places Granada (Can Puiggener) i Fidela Renom (Centre) es renovaran amb 700.000 i 500.000 euros de pressupost, respectivament. En clau de ciutat, s'incrementen les partides corrents de neteja (+254.000 euros) i es preveu duplicar el pressupost per a netejar grafits (+75.000 euros). "Treballem per a la millora integral de la ciutat", ha remarcat el primer tinent d'alcaldessa, Eloi Cortés, en la presentació dels comptes aquest dimarts.

2. Els nous equipaments, amb comptagotes

Els temps dels grans equipaments han passat. Així ho constata el Govern de Sabadell, que reserva 2,5 milions d'euros a la compra i a la reforma del museu del Gas per reconvertir-lo en un espai centrat en el tèxtil i la història de la ciutat. La remodelació de la nau Sallarès Deu de Gràcia, que s'ha de convertir en l'escola de Restauració, torna a figurar en els comptes (1,1 milions d'euros més). El centre educatiu es posarà en servei el 2026, sense haver culminat tot el conjunt de les obres, que és més extens.

3. El Portal Sud, i ara el carril bici

El Portal Sud, la nova connexió viària entre Sabadell i la C-58, entrarà en funcionament a finals d'any, segons les previsions. Quedaran dues fases d'obra més: la connexió i integració amb el polígon Sud-oest i la reconversió de la carretera de Bellaterra per poder anar des del nucli urbà fins a Sant Pau de Riu-sec en un carril bici i a peu. Aquesta última etapa de les obres ja es contempla en els pressupostos del 2025, amb 1,5 milions d'euros més.

4. Mesures contra la inseguretat

Els furts a Sabadell van créixer un 27% fins al setembre, si ho comparem amb les dades de 2024 (Ministeri de l'Interior). Els fets delictius s'incrementen, com ho fa la sensació d'inseguretat entre els veïns. "Hem de revertir aquesta situació amb mitjans humans i tecnològics", reconeix Cortés, en referència a la Policia Municipal. S'incrementarà el nombre d'agents, amb quinze més el 2025, amb l'objectiu d'arribar progressivament als 305 policies en plantilla l'any 2027. A banda, es preveuen diners per a càmeres unipersonals i noves càmeres de videovigilància a l'espai públic al Nord, a la Creu de Barberà i al Centre (150.000 euros). Així mateix, hi haurà 132.500 euros per a la reforma de Can Marcet.

5. Fomentar l'ocupació, no les ajudes socials

"No estem posant el focus en les ajudes socials, ho fem amb l'ocupació". Amb aquesta claredat, el regidor de Desenvolupament Econòmic, Antonio Rodríguez Galián, deixa clar que la línia de l'Ajuntament de Sabadell és fer que la gent a l'atur trobi feina i que no hagi de recórrer a subsidis, i facilitar així que les empreses trobin treballadors especialitzats. El Govern municipal preveu abocar 570.000 euros més a Promoció Econòmica fins a arribar als 15,9 milions d'euros. L'import hauria de servir per a ampliar l'oferta formativa i afavorir l'ocupació via ensenyament, o via plans d'ocupació temporals per guanyar experiència. "S'ha de donar l'oportunitat a les persones a l'atur de poder-se reciclar i formar. Hi ha d'haver un pont entre l'ocupació i serveis socials", afirma Cortés, que detalla que el pressupost d'Acció Social creixerà (+1,6 milions d'euros) per a les polítiques de dependència i atenció a la gent gran.

6. La reforma pendent dels pisos dels Merinals

La rehabilitació dels habitatges als Merinals tornen a irrompre en els pressupostos municipals. Els pisos socials pateixen deficiències estructurals i l'Ajuntament i l'Agència Catalana de l'Habitatge van acordar una reforma integral dels immobles. Es destinaran 1,1 milions d'euros als treballs de millora. Les polítiques d'habitatge representen 3,6 milions d'euros en el pressupost, a les que cal afegir els pisos projectats per Vimusa a Can Gambús i a la Roureda, que estan en construcció i en tràmit, i que no apareixen als comptes perquè depenen directament de l'empresa municipal d'habitatge. Poligon d'Arraona Merinals / VICTOR CASTILLO

7. Pintura i ventiladors a les escoles

La cuina del Joan Montllor i la façana del Ribot i Serra són dos exemples recents de denúncies de centres educatius en mal estat a Sabadell. El pressupost preveu 880.000 euros per a pintar escoles, 500.000 euros per a ventiladors de sostre a totes les escoles públiques, i les millores en els sistemes de climatització a les escoles bressol de Can Puiggener i de la Roureda (190.000 euros). Tot plegat després de les inversions realitzades en camins escolars. https://www.diaridesabadell.com/2024/11/05/pressupost-sabadell-2025-obres-projectes/