Torra manté el lideratge dels serveis funeraris de Sabadell tot i els intents d'altres companyies

Algunes empreses han intentat entrar al negoci funerari de la ciutat però, de moment, l'empresa d'origen local continua tenint el control del sector

  • Torra manté el lideratge dels serveis funeraris de Sabadell tot i els intents d'altres companyies
Publicat el 24 de febrer de 2025 a les 21:12
Actualitzat el 24 de febrer de 2025 a les 21:28

Enrere queden les protestes veïnals liderades per la Plataforma No Tanatori que hi va haver el 2018 contra l’obertura d’un tanatori a la rambla d’Ibèria, 139, en una nau propera a la plaça del Mil·lenari. Aleshores, l’Ajuntament va iniciar els canvis normatius per allunyar aquesta activitat del nucli urbà, la qual cosa es va traduir en una modificació del pla general aprovada pel consistori el gener del 2020 i definitivament, per la Generalitat, el març d’aquell any. A grans trets, en el cas de Gràcia, un tanatori es podria instal·lar de carrer de Sant Ferran cap avall, a la zona industrial, i no cap al nord, on està l’adreça rambla d’Ibèria, 139, per exemple.

La voluntat d’obrir el nou tanatori i disputar el negoci fúnebre de Sabadell a Torra la va tenir l’empresa Mémora, que disposa d’equipaments a grans ciutats com Barcelona, Madrid i Saragossa per citar alguns exemples dels llocs on opera. D’això ja fa set anys, i d’aquí es va desencadenar la modificació urbanística per allunyar els tanatoris que hi puguin haver a Sabadell de la part habitada i concentrar-los als polígons industrials.

El maig de 2023, Mémora va obrir una oficina al carrer de Jovellanos, davant del Mercat Central, per oferir una alternativa a Torra, l’únic operador de serveis funeraris a Sabadell fins aleshores. “Sabadell era l’única ciutat gran de l’àrea metropolitana que només tenia un operador funerari, i això el que fa és no fomentar la llibertat d’elecció de les famílies. Nosaltres volem oferir una manera diferent d’atendre a les famílies”, va explicar aleshores el director de desenvolupament de Mémora, Josep París. Però el projecte no va funcionar i en menys d’un any, l’abril de 2024, l’oficina va tancar. Des de setembre de 2023, hi ha una altra empresa que ofereix serveis funeraris a Sabadell. Es tracta de Llumnova, del grup Enalta (antiga Funespaña), que té oficina al carrer de Duran i Sors, 8, al Centre.

Aquestes empreses poden oferir els seus serveis a canvi del pagament d’una taxa quan accedeixen a les instal·lacions municipals, per exemple el cementiri, per fer una sepultura, de la qual s’encarreguen els treballadors de Torra perquè és l’empresa concessionària del servei, de moment, fins al 2044.

A part de la zona de Gràcia habilitada perquè s’hi puguin instal·lar tanatoris, les altres zones de la ciutat permeses són al polígon de Sant Pau de Riu-sec, on l’arribada de noves empreses ha reduït les opcions; Can Roqueta; zona de Can Quadres a Sant Oleguer; al costat de la bifurcació entre la C-58 i la C-58C (ronda Oest) i a la carretera de Castellar, dintre del terme de Sabadell, just abans i després del pont que creua el riu Ripoll.

https://www.diaridesabadell.com/2025/02/24/nou-tanatori-gracia-funeraria-torra-sabadell/