Els comuns reclamen un centre d'interpretació de la memòria històrica a Sabadell

Volen crear un circuit local que permeti explicar els punts d'interès a les escoles i a la ciutadania en general

  • Els comuns reclamen un centre d'interpretació de la memòria històrica a Sabadell
Publicat el 21 de març de 2025 a les 18:47

El grup municipal de Sabadell En Comú Podem sotmetrà a votació en el ple de març, el pròxim dilluns, una moció per reclamar noves polítiques de memòria històrica a la ciutat.

Concretament, els comuns volen crear un centre d’interpretació de la memòria que expliqui i doni coherència als Espais de Memòria de la ciutat i que, alhora, es doti de projectes pedagògics per oferir a les escoles. Tanmateix, proposen incrementar el grau de protecció de la fàbrica Baygual i Llonch i que sigui declarada bé cultural d’interès local (BCIL). Està situada al carrer de Jacquard (Can Feu).

Finalment, aposten per recuperar el refugi antiaeri de l’IES Pau Vila, obrir-lo a la ciutadania i adherir-lo a la Xarxa d’Espais de Memòria de Catalunya. Tot, mantenint les polítiques de memòria històrica que ja s’estan duent a terme.

El portaveu de Sabadell En Comú Podem, Joan Mena, reivindica que “lluitar per la democràcia, en el context actual que tenim, també significa invertir en conèixer la nostra historia com a ciutat, sobretot creant projectes coherents sobre la memòria històrica, enfocada principalment per als alumnes dels centres educatius de Sabadell, però obert a la ciutadania en general”. La proposta dels comuns reclama un projecte similar a Sabadell com el CIARGA (Centre d’Interpretació de l’Aviació Republicana i Guerra Aèria) situat al municipi de Santa Margarida i Els Monjos (Alt Penedès). Aquesta mesura la tirarien endavant comptant amb la Taula de Memòria Històrica, el Museu d'Història i estudiant la fórmula més adient amb el Centre d'Estudis sobre Dictadures i Democràcies (CEDID) de la UAB.

Durant la guerra civil espanyola, el bàndol republicà tenia a la fàbrica Baygual i Llonch els tallers del Servicio Aeronáutico de Fábricas (SAF-16), que s’havia fundat a Reus l’agost del 1936, tal com recorda el pla de protecció del patrimoni de Sabadell. El mateix document detalla que, en principi, a Sabadell es muntava i reparava el Chato I-15, un model d’avió biplà de caça d’origen soviètic. Les instal·lacions del SAF a Reus van patir un bombardeig el 1937 que van fer traslladar les instal·lacions a Sabadell el desembre d’aquell any.