Ara a portada
-
-
Diners El sector tèxtil, dels més afectats per l'aturada elèctrica: "Estàvem en el punt més àlgid d’activitat de la fàbrica” Manel Camps
-
Sabadell FOTOS | Gran homenatge a les accions heroiques dels Mossos: "Gràcies per ser-hi sempre" Redacció
-
-
Sabadell "Gran èxit" dels estudiants de Medicina del Taulí al MIR: i ara, on faran la residència? Sergi Gonzàlez Reginaldo
Santa Salut i Las Niñas Perdidas: quan elles rapejen, tremola Sabadell

- Els veïns de la Creu Alta inauguraran la plaça de l'antic Vapor Cusidó sense l'Ajuntament
Publicat el 02 de maig de 2019 a les 08:00
Actualitzat el 01 de maig de 2019 a les 20:57
De sobte, succeeix: s’encenen els focus amb llum porpra, arrenca a sonar un boom clap que fa tremolar la cervesa dins els gots i tres raperes ferotges salten a l’escenari. Elles són la Santa Salut i les dues components del grup Las Niñas Perdidas: Xènia Ney i IdaDeOia. “Canta con nosotras, ‘sing’, ‘sing’, ‘sing’! Sororidad, autodefensa, ‘we will win’!”, bramen aquestes dues davant el públic que s’ha reunit a Palau-solità i Plegamans, mentre la Santa Salut s’ho mira amb delit.
Aquest concert tenia lloc el gener, i va reunir a dalt d’un mateix escenari les tres joves artistes sabadellenques amb més projecció dins l'escena rap. Tres dones obrint-se camí a un gènere musical que cada vegada deixa més enrere el clixé de les pistoles i models en biquini. “Sempre m’ha fascinat el hip-hop dels 80 i 90 –gent com N.W.A. o Wu Tang clan–, però avui hi ha algunes conductes masclistes que la majoria d’oients de rap no permetrien”, explica Santa Salut, que va créixer emmirallant-se en dues raperes espanyoles, Arianna Puello i Mala Rodríguez.
Las Niñas Perdidas comparteixen referents, i Xènia Ney confessa que es preguntava per què aquestes dues eren les úniques dones entre els rapers famosos. “Avui hi ha moltes més dones fent rap que les que estan visibilitzades”, assegura, tot i que reconeix que encara es troben actituds reprovables pel fet de ser dones. “A vegades són comentaris com ‘que bé rapeges per ser una tia’, o el fet que a les batalles de galls encara se segueixin emprant insults masclistes o putofòbics”, explica.
IdaDeOia –pseudònim de l’Idoia Capuz– lamenta que de vegades les considerin “una quota” als concerts, i Santa Salut critica que pel fet de ser una dona sent moltes més mirades a sobre quan vols començar dins el hip-hop. “Tot i això, ara estan sortint moltes raperes molt bones, i dins el món del rap he trobat molta gent que m’ha aportat moltíssim”, equilibra la sabadellenca.
Notícies recomenades
-
Cultura i oci Remei de Ca la Fresca: "'No som 'tontos', nosaltres també volem un tros de pastís"
-
Cultura i oci El Teatre Sant Vicenç estrena l'esbojarrada 'La diablessa'
-
Cultura i oci Una 'Carmen' moderna i amb arrels
-
Cultura i oci Tres Homes Grossos guanya el Premi Ciutat de Terrassa de Teatre 2025