Publicitat
Oci i cultura

Artistes urbans de Sabadell fan pinya a un nou col·lectiu

Assistents a la inauguració de dijous i detall d’una de les pintures / LLUÍS FRANCO

L’art urbà de Sabadell està d’enhorabona, després que aquesta setmana s’hagi constituït el col·lectiu d’artistes Artefacto. Tot i que en el passat recent hi havia hagut alguna iniciativa similar, Artefacto és ara la principal plataforma d’street art de la ciutat.

Entre els seus membres es troben artistes com Hit, Amone, Werens, Ronwe, Slader, Vicenç, Mario, Juanjo, Kispar, Agustí, Zurik, Kimo, Zolar, Vio, Zudi, Dens, Fullet, Hono, Reb, Eileen, Sensible, Palomo, Gustav i BillieJoes. El seu cau és, ara per ara, la botiga d’esprais de pintura i galeria Impaktes Visuals (carrer Sant Francesc), on precisament aquest dijous van realitzar la seva primera aparició pública: una exposició col·lectiva anomenada Mediterrani, que reflexiona sobre les diverses tragèdies que es viuen avui dia a la mar: la crisi humanitària, la sobrecontaminació i la saturació turística, entre d’altres.

Vicenç Ferreres, un dels artistes de la mostra i coimpulsor d’Impaktes Visuals, explica que l’objectiu era “fer una mostra diferent”. L’únic requisit era que entrés en els 60×60 centímetres de llenç que es van posar de límit, a fi que tothom cabés a l’espai expositor de la botiga.

Palomo, per exemple, opta per mostrar les bosses de plàstic deambulant sota l’aigua. Slader, en canvi, surt a la superfície i retrata les mans entrellaçades en un instant d’un salvament a l’alta mar.

Hongo envia un missatge en una ampolla, i l’alemany Zolar retrata els múltiples megacreuers que solquen les ones i atraquen als ports de les ciutats mediterrànies. Ports segurs per al turisme, però tancats a les refugiades, en molts casos.

Moskito fa una obra en relleu amb ampolles de plàstic, mentre que Amone simbolitza les burilles damunt la sorra de la platja, i Vio retrata els peixos morts.

Una subhasta esbojarrada

Malgrat la gravetat de la causa triada, la inauguració de l’exposició, dijous passat a la nit, també va donar peu a moments de diversió i irreverència. I és que el catàleg d’obres no està a la venda clàssica, sinó que està organitzat com una subhasta.

“Quan vam parlar del tema entre tots, hi havia diferents criteris de preu. I meitat de broma, va sortir la idea que el públic fes l’oferta que volgués”, explica Ferreres. Però no necessàriament econòmica.

Dit i fet. D’aquí que el públic escrivís la seva particular oferta en un post-it i el pengés al costat de l’obra per la qual volien fer un bescanvi: una caixa de cerveses Lupus, un intercanvi per un tatuatge, una americana de pana de color marró, un plat d’espaguetis, un cap de setmana a Rocafort, una visita a Cava Rotxa…

“A mi m’han ofert una noche loca”, diu Ferreres entre rialles. I afegeix: “Quan acabi l’exposició, cada artista decidirà amb quina proposició es queda”. De fet, l’exposició està oberta fins al 7 de desembre.

Amb l’Ajuntament

Aquesta primera exposició d’Artefacto és la primera de moltes iniciatives que tenen sobre la taula. “Fa poc vam fer el mural a l’institut Vallès, amb la temàtica de l’Amazones”, explica Slader, membre actiu d’Artefacto.

Per la seva banda, el també artista Amone explica que s’han reunit amb l’Ajuntament per estudiar nous indrets exteriors de la ciutat on poder fer els seus murals. “Tenim moltes coses en marxa, però encara és prematur”, avança Amone.

De fet, en els darrers anys, ja s’han celebrat les trobades per pintar amb grua, impulsades per Ramon Puig, artísticament conegut com a Werens (qui també és membre del nou col·lectiu, així com de la botiga Impaktes Visuals).

Publicitat
Comentaris
To Top